Swift nyt i lange baner
Swift i 3. generation kommer med en lang række nyheder. Både store og små. En ting er det nye design. En anden er den nye og lette tekniske platform. Men der er også vigtigt nyt indenfor sikkerhed, lygtesystemer, multimediecenter og bilens lækre cockpit.
De vigtigste nye ting er samlet nedenfor, så gå på opdagelse og få den nye Swift helt ind under huden.

Nyt avanceret nødbremsesystem - DSBS
Swift i Exclusive modellerne kommer med et nyt og avanceret nødbremsesystem. Det benytter sig både af et kamera og en laser-sensor (Dual Sensor Brake Support) og et avanceret kontrolsystem til at registrere objekter foran bilen inkl. deres form, afstanden hen til dem og deres hastighed.
Ved at anvende kamera og laser bliver systemet mere driftssikkert under flere vejrforhold, og samtidig kan det reagere på både biler, motorcykler og fodgængere. Samtidig er en radar sensor også en del af systemet, så man kan kombinere det med en aktiv fartpilot, der derfor også er standard. Mere populært sagt er nødbremsesystemet en sammensmeltning af det, der sidder i en Ignis og Baleno bare tilført nogle flere funktioner.
Nødbremsesystemet har 3 funktioner:
1. Føreren advares med en alarm og en lampe i instrumentpanelet, når en bil eller fodgænger registreres, og det vurderes, at der er risiko for et sammenstød. Det fungerer ved hastigheder fra 15 km/t og op til ca. 140 km/t.
2. Når føreren træder på bremsepedalen, er bremsetrykket bygget op, så der bremses hurtigere og mere effektivt.
3. Hvis en kollision ikke kan undgås, bremser bilen selv kraftigt ned for i bedste fald helt at forhindre kollisionen. Alternativt minimere skaderne. Ved hastigheder på op til 50 km/t mod en holdende bil kan sammenstødet måske helt undgås (op til 30 km/t mod en "fodgænger").
DSBS systemet indeholder også:
1. Vognbaneassistent, der ved hastigheder over 60 km/t registrerer, hvis bilen overskrider en vognbanelinje, uden at blinklyset aktiveres. Sker det, får føreren en advarselslampe i instrumentpanelet samtidig med, at rattet vibrerer.
2. Slingreadvarsel, der overvåger bilens opførsel mellem vognbanelinjerne. Hvis systemet vurderer, at bilen begynder at slingre, advares føreren af en alarm og advarselslampe. Fungerer ved hastigheder over 60 km/t, og når systemet har "lært", hvordan føreren kører.
3. Aktiv fartpilot, der selv holder både afstanden til den forankørende og den valgte hastighed når der er fri bane. Kan indstilles i 3 følsomhedsniveauer. Er en del af sikkerhedssystemet, da det også arbejder sammen med bremsesystemet.
4. Automatisk op og nedblænding af forlygterne. Er en del af bilens sikkerhedssystem, da det giver mulighed for bedre udsyn i mørke. Se også nedenfor.
Automatisk nødbremse (RBS) til Club og Action
Club og Action modellerne kan også leveres med nødbremse mod en merpris på kun 5.000 kroner. Det er ikke det samme system, som er standard på Swift Exclusive, men det kan sammenlignes med det, der fås til Baleno, Vitara og S-Cross. Nemlig et radarbaseret system med advarsel, let nedbremsning, bremseassistent og automatisk nedbremsning. Og her får man også den gode aktive fartpilot med i købet.
Forskellen til DSBS systemet i Exclusive modellen er, at RBS systemet til Club og Action ikke omfatter vognbaneassistent og slingreadvarsel, ligesom det ikke reagerer på fodgængere. Og forlygter med aut. op- og nedblænding følger heller ikke med i RBS pakken.
Swift og EuroNCAP
Resultatet af NCAP testen blev offentliggjort den 31 maj. Og i lighed med Ignis har Swift gennemgået en såkaldt "Dual Test" hhv. med og uden sikkerhedspakke. Det skyldes, at nødbremsesystemet ikke er standard på alle modelvarianter.
Helt generelt er voksenbeskyttelse, børnebeskyttelse samt fodgængerbeskyttelse til 5 stjerner, da Swiften klarer alle de kollisionstests, der bliver gennemført med en pointtildeling, som er god nok til at opfylde kravet om 5 stjerner inden for hver kategori. Så her bevises det, at Swift er en meget sikker bil at opholde sig i ved et evt. uheld. Fx får den en sjælden set topkarakter i den vanskelige "pole-test", hvor man simulerer, at bilen rammer en lygtepæl/et træ med siden.
Men da kategorien "sikkerhedsassistance" (udstyr) vejer tungt i den samlede stjernetildeling, tildeles standardbilen 3 stjerner, mens den med nødbremse får 4 stjerner - og denne er meget tæt på at få de maksimale 5-stjerner. Det havde den faktisk fået, hvis hastighedsbegrænseren også havde talt med. Så tæt var det!
Den model, der blev testet med nødbremse, svarer til vores Club og Action modeller med tilvalg af RBS nødbremsesystemet. Dvs., at det DSBS system, der sidder på vores Exclusive model ikke er blevet testet af NCAP. Men der er dog ingen tvivl om, at denne model havde scoret 5 stjerner, da den både ville få point for fodgængergenkendelse og vognbaneassistent.

Automatisk op- og nedblænding
En helt ny og spændende feature er den automatiske op- og nedblænding af forlygterne, der er en del af DSBS pakken og altså er standard på alle Exclusive modellerne.
Når fjernlys er valgt, lysstilken sat på "Auto", og bilen kører mere end 40 km/t, er systemet programmeret til selv at skifte mellem nær- og fjernlys:
1. Bilen kører med fjernlys og skifter til nærlys, når man kommer tæt på en forankørende bil, eller der kommer en bil imod en.
2. Bilen skifter tilbage til fjernlys, når man har overhalet den forankørende, og/eller den modkørende bil er passeret.
3. Bilen skifter også til nærlys, når det vurderes, at man kører ind i et veloplyst område.
Når man oftere anvender fjernlyset, har man større chance for at følge vejens forløb, opdage cyklister og fodgængere i bedre tid og dermed øges trafiksikkerheden.

Full LED forlygter
Exclusive modellerne har LED på både nær- og fjernlyset inkl. automatisk højdejustering og aut. op- og nedblænding. LED kørelysbåndet er også en integreret del af forlygten, ligesom baglygterne er med LED på Exclusive.

4-farve infodisplay
Modeller med aut. nødbremse - det vil sige, alle Exclusive samt Club og Action med RBS nødbremse er udstyret med et flot 4,2" LCD farvedisplay i instrumenthuset. Her er alle informationer samlet og vises på en lækker måde.

Auto nærlys og guide-me-lys
Samtlige Swift modeller er forsynet med automatisk nærlys og guide-me-lys, hvor man kan få nærlyset til at forblive tændt, når man forlader bilen, eller det kan tændes, når man er på vej hen mod den. Lyskontakten skal stå i ”Auto”, og systemet aktiveres ved at blinke to gange med det lange lys eller ved et tryk på fjernbetjeningen. En smart feature, der bringer folk sikkert frem og tilbage mellem bilen og hoveddøren – også i mørke. I infodisplayets menu kan man indstille lyset til at være tændt fra 10 til 30 sek.

Klima og aircondition
Club og Action modellerne er udstyret med manuel aircondition.

Mens Exclusive modellerne har et flot fuldautomatisk klimaanlæg med LED belysning som standard.

Fed LED baglygte
Exclusive modellerne er også udstyret med en flot baglygte, hvor baglyset ligger som et karakteristisk LED bånd, mens stoplyset består af 6 skarpe felter.

Cockpit med sportspræg
En vigtig del af Swift køreglæden er også selve oplevelsen bag rattet. Og her er der meget godt at nævne. Fx de nye sportsæder der har ekstra god sidestøtte på både sidde- og rygfladen, men som alligevel er nemme at sætte sig ind i. Og det nye D-formede læderrat der både føles lækkert og giver et lille ekstra pift til oplevelsen. Og med til cockpit-følelsen er også, at midterkonsollen med multimedie/radio og ventilationsanlægget er vinklet med 5 grader ind mod føreren.

Det samme gør de flot designede instrumenter i kronograf-look. Viserne står i klokken 6-position, og instrumenterne omkranses af kromringe, der også er vinklet mod hinanden. Det giver et specielt og sportsligt touch. Og med det flotte 4F infodisplay i midten (Exclusive) er der ikke meget at komme efter. Det spiller bare!

Kabine med god plads
Med den nye platform, en akselafstand der er øget med 2 cm, og en bredde der er 4 cm større, er der kommet mere plads i både kabinen og i bagagerummet.
Siddepositionen er sænket med ca. 2 cm, så selvom Swift højden også er sænket, er der blevet bedre plads til hovedet på bagsædet. Samtidig er der blevet bedre benplads og bedre skulderbredde på forsæderne.

Den hvide liste på instrumentbordet og dørsiderne foran er lakeret (blank) på Exclusive modellerne og i et mat design med hul-mønster i Club og Action.
Bagagerum på 265 liter
Bagagerummet er også blevet mere reelt og rummeligt. VDA målet er nu på 265 liter - en øgning på 54 liter eller hele 25% i forhold til den nuværende Swift. Det gør bilen mere anvendelig i det daglige.

Multimediesystem i 2. generation
Swift i Action og Exclusive modellerne er udstyret med samme nye generation af Suzukis multimediesystem, som vi første gang så i den nye Ignis. Designmæssigt ser den bare lækker ud, og da den samtidig er vinklet ind mod føreren, er den med til at løfte oplevelsen af bilen. Den 7" trykfølsomme farveskærm er naturligvis ratbetjent, har Bluetooth, USB og Aux indgang og bakkamera (samt navigation i Exclusive). Og så er den nem at betjene. Selv med handsker på er det muligt at vælge mellem funktionerne.
De vigtigste nyheder er:

Ny ratbetjening
Ratkontakterne har fået en opdatering med nyt design og funktioner, som er meget tæt på Ignis.

Radio med CD i Club modellen
Swift i Club udgave er forsynet med en ganske pæn cd-radio. Den kan også betjenes fra rattet, har Bluetooth funktion samt USB og Aux indgang.
