Swift Sport er sin egen
Der findes mange "Sport", "GT-Line" og "FR" varianter på markedet, som egentlig bare er udstyrsvarianter af standardmodellen med en lidt kraftigere motor. Sådan er det ikke med Swift Sport. Den er nemlig udviklet som en selvstændig model i Swift serien.
Udover at motoren er unik for Swift Sport er der mange tekniske og designmæssige forskelle inde som ude. Se blot her:

Inde under huden
Rent teknisk står Sport modellen på samme Heartect platform som den almindelige Swift, men i forhold til den er der arbejdet med mange spændende løsninger.
Undervognen er bygget op med kraftigere krængningsstabilisatorer med teflonbøsninger, og støddæmperne er fra Monroe. Sammen med ændringer i både for- og baghulsophæng giver det bedre retningsstabilitet og mindre krængning i svingene.

Selvom Swift chassisset i forvejen er vridningsstabilt, har Suzuki tilføjet ekstra svejsepunkter ved bagdørs- og bagagerumsåbingen for at opnå et endnu bedre niveau.

Og desuden er:

Højeste sikkerhed
Swift Sport er udstyret med samme sikkerhedsudstyr, som vi kender fra Swift Exclusive modellerne plus en lille vigtig nyhed. Nemlig vognbaneassistent med force-back.

Vognbaneassistenten har også aktiv force back funktion, der hjælper med at holde bilen inden for vejstriberne.
Nødbremsesystemet (Dual Sensor Brake Support) benytter sig både af et kamera og en laser-sensor samt et avanceret kontrolsystem til at registrere objekter foran bilen inkl. deres form, afstanden hen til dem og deres hastighed.
Ved at anvende kamera og laser bliver systemet mere driftssikkert under flere vejrforhold, og samtidig kan det reagere på både biler, motorcykler og fodgængere.
Nødbremsesystemet har 3 funktioner:
1. Føreren advares med en alarm og en lampe i instrumentpanelet, når en bil eller fodgænger registreres, og det vurderes, at der er risiko for et sammenstød. Det fungerer ved hastigheder fra 15 km/t op til ca. 140 km/t.
2. Når føreren træder på bremsepedalen, er bremsetrykket bygget op, så der bremses hurtigere og mere effektivt.
3. Hvis en kollision ikke kan undgås, bremser bilen selv kraftigt ned for i bedste fald helt at forhindre kollisionen. Alternativt minimere skaderne. Ved hastigheder på op til 50 km/t mod en holdende bil kan sammenstødet måske helt undgås (op til 30 km/t mod en "fodgænger").
DSBS systemet indeholder også:
1. Vognbaneassistent, der ved hastigheder over 60 km/t registrerer, hvis bilen overskrider en vognbanelinje, uden at blinklyset aktiveres. Sker det, får føreren en advarselslampe i instrumentpanelet samtidig med, at rattet vibrerer. I Swift Sport er vognbaneassistenten udvidet med force back, hvilket betyder, at systemet aktivt hjælper føreren ved at dreje med på rattet for at holde bilen inden for vejstriberne. Systemet kan slås til og fra med en lille knap til højre på rattet.
2. Slingreadvarsel, der overvåger bilens opførsel mellem vognbanelinjerne. Hvis systemet vurderer, at bilen begynder at slingre, advares føreren af en alarm og advarselslampe. Fungerer ved hastigheder over 60 km/t, og når systemet har "lært", hvordan føreren kører.
3. Aktiv fartpilot, der selv holder både afstanden til den forankørende og den valgte hastighed, når der er fri bane. Kan indstilles i 3 følsomhedsniveauer. Er en del af sikkerhedssystemet, da det også arbejder sammen med bremsesystemet.
4. Automatisk op og nedblænding af forlygterne. Er en del af bilens sikkerhedssystem, da det giver mulighed for bedre udsyn i mørke.
Unik sportsfront
Hele fronten er specielt designet til Swift Sport. Snuden dykker nedad og er sammen med den brede kølergrill, carbon-look skørtet og de skarpere linjer med til at give bilen et mere agressivt udtryk. Forlygterne er heldigvis de samme som på Exclusive modellen, for de sidder lige i skabet.

Sporty bagende
Den lakerede tagspoiler og de dobbelte afgangsrør, der er smukt integreret i hækskørtet, som er i carbon-look, er med til at give Swift Sport en mere dynamisk afslutning.

Fræk profil
Sideskørterne i carbon-look og de specialdesignede 17" Sport alu.fælge fuldender bilens sporty design. Wauu!

Sportskabine
Når du åbner fordøren, bliver du mødt af to lækre bucketsæder med ekstra god støtte til de skarpe sving. Der er røde kantsyninger og Sport logo på ryglænet, og i det hele taget tager Swift Sport bare rigtigt godt imod dig.

De røde detaljer er et gennemgående Swift Sport tema, så det ser man også på dørbeklædningen, ved midterkonsollen og på instrumentbordet, hvor de røde paneler har en sort udtoning. Gearmanchetten er i læder med røde syninger, og pedalerne i fodbrønden er selvfølgelig i aluminium.

Tag plads!
Førerpladsen har også fået en Sport overhaling. Læderrattet er med røde syninger, nupret mønster for bedre greb og piano-sort panel forneden. Baggrunden i omdrejningstælleren er rød, og specielt for Swift Sport viser 4F infodisplayet også turbo-boost og olietemperatur.
