48V HYBRID

Nyt 48V hybrid-system
Suzukis 48V hybrid-teknik er et kraftigt system, der består af en 48V el-motor, et effektivt 8Ah lithium-batteri og et avanceret styresystem. Ved at bruge en højere spænding end det 12V system, vi kender fra Swift og Ignis, er det muligt at opsamle mere energi og dermed også assistere benzinmotoren mere og oftere under kørslen. 

Komponenterne:

  • En 48V el-motor på 10 kW (13 hk), der kan yde 50 Nm (ISG enhed = Integrated Starter Generator). Den fungerer også som en generator til opsamling af energi fra motor- og nedbremsninger. Desuden virker den som starter for benzinmotoren efter aut. stop. Kræfterne overføres via et kraftigt bæltedrev.
  • Et 48V lithium batteri på 8Ah (under passagersædet), der leverer strøm til el-motoren og til blybatteriet og bilens elektriske komponenter (via converteren)
  • En 48V-12V converter (under førersædet), der omformer 48V til 12V til brug på blybatteriet og til bilens elektriske komponenter.
  • Et intelligent styresystem, der sørger for styring af hele processen
  • Flow-visning i informationsdisplayet + et ladesymbol i instrumentgruppen

Vitara Hybrid System Illu

 

Ny og opdateret 1.4 Boosterjet motor
Den nye Hybrid model er udstyret med en ny udgave af 1.4 Boosterjet motoren. Den er optimeret til at fungere sammen med 48V-hybridsystemet for at levere det lavest mulige forbrug. Den yder 129 hk og har et rigtig flot drejningsmoment på 235 Nm fra 2.000 til 3.000 omdr./min. Nyt på 1.4 Boosterjet motoren i Hybrid modellerne er fx:

  • Ny turbolader
  • Højere kompression. 10,9:1 mod 9,9:1
  • Højere indsprøjtningstryk. 350 mod 200 bar
  • Dobbelt VVT system. Før kun på indsugningssiden. Nu også el-regulering på indsugningssiden
  • Ny og elektronisk reguleret oliepumpe
  • Ny og bedre smøring af stemplerne
  • EGR ventil for re-cirkulatiion og nedkøling af udstødningsgassen
  • Partikelfilter

 

48V Hybridkurve Hvid Dansk 

Processen:

  1. Efter automatisk stop starter el-motoren bilens benzinmotor lydløst.
  2. Ved igangsætning og acceleration aflaster el-motoren benzinmotoren for at spare benzin. Nyt her er, at el-motoren også kan give ekstra trækkraft, når der kaldes på kræfter. Her udnytter man, at en el-motor kan levere sit maksimale moment med det samme.
    - Moment-boost ved lave omdrejninger for bedre trækkraft
    - Moment-optimering for bedre motorrespons ved hurtig acceleration
  3. Ved konstant hastighed virker el-motoren som en generator, der også lader på lithium batteriet.
  4. Når speederen slippes, lades lithium-batteriet kraftigere op. Og effekten er endnu højere, hvis der også bremses samtidig. Det er vigtigt at samle strøm op under kørsel!
  5. Nyt: når koblingen aktiveres, kan el-motoren under visse betingelser (min. 4 bjælker på lithium batteriet og ingen brug af a/c) drive benzinmotorens tomgang uden brug af benzin. Motoren er derfor klar, hvis der skal gen-accelereres.
  6. Ved standsning aktiveres automatisk sluk af motor.

 

Fordele ved systemet:

  • El-motoren aflaster benzinmotoren og kan give den ekstra trækkraft.
  • Man kører længere på literen. 17,5 til 17,9 km/l (WLTP) for S-Croos. En forbedring på 13-16%
  • CO2-udledningen mindskes med ca. 13%, afhængig af version.
  • Energiklassen er A+ 
  • Ejerafgiften er næsten halveret til nu 540 kr.
  • Start/stop-funktionen er lydløs
  • Og bilen køres som en almindelig bil

Lækkert udstyr

Sikkerhed i top

Multimedie-center

S-Cross i Active, Exclusive og Adventure er udstyret med det flotte og lækre infotainmentsystem, som vi kender fra de andre modeller. Den trykfølsomme 7" farveskærm er betjeningspanel for radio, musikafspilning via Bluetooth, SD kort eller USB indgangen (ej cd), for Bluetooth telefoni samt for navigation (Exclusive og Adventure). Desuden er det her billederne fra bilens bakkamera vises, når den sættes i bakgear.

Comfort modellen er udstyret med en cd-radio med Bluetooth forbindelse.