MOTOR

1,5 motor med 102 HK
1,5-motoren med 102 hk er udviklet specielt til Jimny. Og særlig med fokus på et godt og jævnt moment ved lave omdrejningstal. Det maksimale moment er således øget med 10 procent i forhold til 1,3-motoren i forgængeren. Samtidig er den nye motor 15 procent lettere og har mere kompakte dimensioner.

Suzuki Jimny Motor

 

  1.5 DOHC
Type 4 cylindre, 16 ventiler, DOHC,
kædetræk og VVT system
HK (kW) 102 (75)/6.000
Drejningsmoment, Nm 130/4.000 o/m
Kompresssion 10,0:1
Transmission 5 MT med AllGrip Pro
Tophastighed, km/t 145

Køreklar vægt, kg

1.165
Totalvægt, kg 1.435
Max. anhængervægt, kg 1.300 (350 u. bremser)

SIKKERHED

Det hele er standard i begge versioner
Jimny er tilgodeset med alt det sikkerhedsudstyr, der kræves af en moderne bil. Fører og passagerer er beskyttet med 6 airbags og selestrammere på alle 4 siddepladser. Airbag'en i passagersiden kan afbrydes, og der er ISOFIX-beslag til barnestolen.

ESP'en omfatter også antispindkontrol (TCS), og dertil kommer en vifte af hjælpesystemer.
Nødbremsesystemet (Dual Sensor Brake Support) benytter sig både af et kamera og en laser-sensor samt et avanceret kontrolsystem til at registrere objekter foran bilen inkl. deres form, afstanden hen til dem og deres hastighed.
Ved at anvende kamera og laser bliver systemet mere driftssikkert under flere vejrforhold, og samtidig kan det reagere på både biler, motorcykler og fodgængere.

Suzuki Jimny Airbags


Nødbremsesystem - DSBS i 3 tempi

1. Føreren advares med en alarm og en lampe i instrumentpanelet, når en bil eller fodgænger registreres, og det vurderes, at der er risiko for et sammenstød. (ud: Det fungerer ved hastigheder fra 15 km/t op til ca. 140 km/t.)

2. Når føreren træder på bremsepedalen, er bremsetrykket bygget op, så der bremses hurtigere og mere effektivt.

3. Hvis en kollision ikke kan undgås, bremser bilen selv kraftigt ned for i bedste fald helt at forhindre kollisionen. Alternativt minimere skaderne. (ud: Ved hastigheder på op til 50 km/t mod en holdende bil kan sammenstødet måske helt undgås (op til 30 km/t mod en "fodgænger").


Suzuki Jimny Noedbremse

DSBS-systemet indeholder også:

1. Vognbaneassistent, der ved hastigheder over 60 km/t registrerer, hvis bilen overskrider en vognbanelinje uden at blinklyset aktiveres. Sker det, får føreren en advarselslampe i instrumentpanelet samtidig med, at rattet vibrerer.

2. Slingreadvarsel der overvåger bilens opførsel mellem vognbanelinjerne. Hvis systemet vurderer, at bilen begynder at slingre, advares føreren af en alarm og advarselslampe. Fungerer ved hastigheder over 60 km/t, og når systemet har "lært", hvordan føreren kører.

3. Skiltegenkendelse. Kameraet benyttes også til at genkende vejskilte som f.eks. hastighedstavler, overhaling forbudt-skilte, og når disse forbudsskilte ophører. Når kameraet ser skiltet, vises det i bilens infodisplay. Bemærk, at byskilte ikke genkendes, så her ved systemet ikke, at hastighedsgrænsen er 50 km/t.

4. Automatisk op og nedblænding af forlygterne er standard i begge Jimny-varianter. Dette er en del af bilens sikkerhedssystem, da det giver mulighed for bedre udsyn i mørke.

Jimny og EuroNCAP
Jimny blev testet af EuroNCAP i efteråret 2018, hvor den fik 3 stjerner. Umiddelbart ikke et prangende resultat som da også afstedkom kradse kommentarer fra FDM.

Testproceduren er endnu en gang blevet skærpet, og Jimny var den første (og indtil nu eneste) lille bil, der har haft fornøjelsen af at blive testet efter disse krav. Vi kan ikke bortforklare de 3 stjerner, men:

  • Jimny var utrolig tæt på at få de mere acceptable 4 stjerner. Den opfyldte nemlig kravene til 4 stjerner i voksenbeskyttelse, børnebeskyttelse og fodgængerbeskyttelse. Men da vognbaneassistenten ikke vurderes som tydelig nok, manglede den her 2 point for et samlet 4-stjernet resultat.

Testen er som sagt igen blevet skrappere, hvilket betyder, at der nu slet ikke kan sammenlignes med biler, der er testet tidligere. Da resultatet blev offentliggjort, var det med FDM-kommentarer på en airbag der ikke fungerede 100%, "dårlige" nakkestøtter og et nødbremsesystem der ikke er overbevisende. Fabrikken har ikke kommenteret på airbag'en, mens nakkestøtterne faktisk klarer sig okay, men ikke godt nok til "god" på forsæderne. Og nødbremsesystemet klarer sig rigtig flot i testene - det reagerer dog ikke på cyklister (som mange andre helt ny biler heller ikke gør).

Alt i alt klarer Jimny sig meget bedre end det umiddelbart lyder. Bilen er udviklet til offroad-brug, men har alligevel de fleste moderne sikkerhedssystemer indbygget. Det var bare ikke helt nok til 4 stjerner. Men det var tæt på!

DETAJLER

Særlige Jimny detaljer
Jimny er ikke en bil, man hurtigt bliver færdig med at studere. Den er udtænkt af fagfolk til fagfolk, og dermed rummer den mange detaljer, som man ikke finder i almindelige biler.

  • Taget er helt fladt og dermed nemt at ”skovle” fri for sne.
  • Kanterne af taget er udformet som tagrender, der forhindrer, at regn og smeltevand drypper ind i bilen.
  • Tagantennen er placeret bagerst i højre side for at give plads til transport af lange genstande.
  • Bilens sider er lodrette for at optimere pladsen inde i bilen.
  • Forruden er stejl med det formål at få tagets forkant længere fremad, hvilket giver skygge for solen.
  • Skærmkanternes særlige, kantede form gør det nemmere at skifte hjulene.
  • Styretøjet er ikke bygget op omkring en almindelig tandstang, men omkring et styrehus og en snekkespindel med kuglekredsløb. Denne type styretøj er ideel til offroadkørsel, fordi den bedre opsuger de hårde stød, som kommer fra forhjulene.
  • Forlygterne og blinklysene er to separate komponenter. De kan derfor udskiftes hver for sig, hvis naturen kommer lidt for tæt på.
  • Forsæderne kan lægges fladt ned, så man fx kan fragte en lang ting hen over passagersædet eller tage sig en slapper, mens uvejret raser.
  • Bunden af bagagerummet og bagsiden af de foldbare bagsæder har rengøringsvenlige overflader.
  • Under sidevinduerne er der 10 forankringer, hvori der kan monteres f.eks. kroge til fastsurring af udstyr og anden bagage.
  • Instrumentbordet har en modstandsdygtig overflade, så den kan holde sig pæn trods hårdt slid.
  • On-road udstyr som fartpilot med hastighedsbegrænser samt aut. op- og nedblænding af forlygterne er standard.

Suzuki Jimny Siden B 

Suzuki Jimny Tag

De lodrette sider giver et stort tagareal. Antennen er placeret ude til højre for nemmere læsning på en tagbærer, og de integrerede tagrender leder vandet væk.

Suzuki Jimny Instrumentbord

Instrumentbordet er med en modstandsdygtig overflade for at minimere ridser og gøre det nemmere at holde rent. Alle knapper kan betjenes med handsker på. Også multimediesystemet. 

Suzuki Jimny Sovekabine

Tag en lur! Begge forsæder kan lægges flat ned til sovestilling. Også en fordel hvis man skal have en lang ting med på tur.