Der er mange SUV'er, Crossovers, firehjulstrækkere med mere på markedet. Men der er ikke mange ægte offroaders tilbage. Og slet ikke i Jimnys prisklasse. Så det er fedt at stå med en unik og opsigtsvækkende bil.
En seriøs offroader skal opfylde fire vigtige egenskaber. Og det gør Jimny til fulde:
Når bilen kører i ujævnt og uvejsomt terræn skal hjulenes ophæng og affjedring være solidt forankret i bilen for bedre at kunne modstå belastningerne. Denne opgave klares af chassisrammen. Det er en kraftig og vridningsstabil stålkonstruktion med langsgående vanger, der afstives af tværgående vanger. I den nye Jimny er rammen blevet yderligere forstærket med to ekstra tværgående vanger for og bag samt en krydsvange nær midten. Forstærkningerne øger bilens vægt med beskedne 5 kg, men øger torsionsstivheden med faktor 1,5. Så nu kan naturen bare komme an!


Jimnys hjulpar er forbundne via stive aksler. Hvis et hjul i den ene side presses opad, vil hjulet i den modsatte side blive presset nedad med bedre mulighed for at finde vejgreb nede i terrænets fordybninger.
På knoklet underlag påvirkes hjul og aksler af store kræfter. Det kalder på en kraftig afstivning, og det gøres med et 3-leds ophæng til hver aksel. Hvert led forbinder akslen med chassisrammen. Kræfterne sideværts håndteres af en kraftig, tværgående panhardstav (1. led), mens de langsgående kræfter klares af to svingarme (2. og 3. led).
Den nye Jimny er faktisk blevet endnu skrappere dimensioneret til terrænkørsel end forgængeren. Den har fået større indgangs- og afgangsvinkler. Disse vinkler definerer bilens evne til at møde skrænter og komme væk fra dem igen uden at få skader på kofangere eller undervogn.
Også frihøjden er øget, og det betyder større rampevinkel. Jo større denne er, des bedre kan bilen passere skarpe knæk i terrænet uden at undervognen skraber imod.
Frihøjden er øget med 1 cm til 21 cm. Sammen med en bedre indgangvinkel på 37 grader (+2), en rampevinkel på 28 grader (+1) og en afgangsvinkel på 49 grader (+4) er Jimny blevet endnu mere kapabel i terrænnet.
4WD med reduktionsgear
Jimny er udstyret med AllGrip Pro som standard. Denne udgave af AllGrip er til dem, der har brug for mest mulig kontrol og fremkommelighed. Systemet består af en manuelt betjent transfer- og reduktionsgearkasse samt elektroniske hjælpesystemer.
Direkte føling med transfergearkassen
AllGrip Pro betjenes med en lille ekstra gearstang. Dette kan synes som et skridt tilbage i forhold til forgængerens elektroniske knapper. Men Suzuki har lyttet til brugernes ønsker om at have direkte føling med skiftet i transfer- og reduktionsgearkassen.
Gearstangen har tre positioner: I 2H kører bilen med baghjulstræk. Rykkes gearstangen bagud til midterposition 4H skiftes til 4-hjulstræk, hvor forhjulene kobles ind via en vakuum-drevet låsemekanisme. Dette kan ske ved op til 100 km/t.
Når bilen holder stille, kan man skifte til 4L ved at trykke ned på gearstangen og rykke den bagud. Dette vil indkoble reduktionsgearet, der kun må bruges ved offroad-kørsel.

Effektive 4WD-hjælpesystemer
LSD Traction Control systemet nedbremser et spindende hjul, så Jimny kan komme frem selv de mest knoklende steder.
Sådan betjenes AllGrip Pro
| 2H | Bilen kører med baghjulstræk |
| 4H |
4WD. Flyt gearvælgeren fra 2H til 4H med et ryk bagud med gearstangen. En 4WD indikator lyser op i infodisplayet. |
| 4L | 4WD med reduktionsgear. Bilen skal holde stille og være i frigear eller med koblingen aktiveret. Skift først fra 2H til 4H. Derefter trykkes transfer gearstangen ned og flyttes til 4L. Et bekræftende "bip" lyder. Kun til offroad brug og stejl op- og nedkørsel. |
| Hill Descent |
Kan aktiveres i 4H og 4L ved et tryk på knappen i midterkonsollen. Hill Descent lampen tændes i instrumenthuset.
|

Hill Decent tilkobles på knappen i instrumentgruppen.