Der er meget godt nyt i Ignis
Den nye Ignis introducerede ved lanceringen i 2017 en lang række nyheder. Større som mindre. En ting var den nye platform med alle de fordele, den giver. Andre var nyt sikkerhedsudstyr, og det smarte bargsædearrangement. Og senest er fx LED forlygter blevet standard på alle modellerne.

Vi har samlet de vigtigste ting nedenfor, så gå på opdagelse og få mere af Ignis ind under huden.

Suzuki Ignis Adventure Instrumentbord 3

 

IGNIS SIKKERHED

Nyt kamerabaseret nødbremsesystem - DCBS
Med Ignis introduceres et nyt nødbremsesystem. Det benytter sig af 2 små kameraer (Dual Camera Brake Support) og et avanceret kontrolsystem til at registrere objekter foran bilen inkl. deres form, afstanden hen til dem og deres eventuelle hastighed.

Den helt store fordel ved at anvende kameraer er, at systemet også kan reagere på og stoppe for fodgængere, hvor det radarbaserede system i Baleno og S-Cross kun reagerer på biler og andre store genstande. Til gengæld kan DCBS systemet ikke anvendes til en aktiv fartpilot. 

Nødbremsesystemet har 4 funktioner:

1. Føreren advares med en alarm og en lampe i instrumentpanelet, når en bil eller fodgænger registreres, og det vurderes at der er risiko for et sammenstød. 

2. Hvis risikoen for en kollision øges, bremser bilen selv let for at advare igen.

3. Når der trædes på bremsepedalen, er bremsetrykket bygget op, så der bremses hurtigere.

4. Og hvis en kollision ikke kan undgås bremser bilen selv ned for i bedste fald helt at forhindre kollisionen. Alternativt minimere skaderne.

Desuden indeholder DCBS også:

1. Vognbaneassistent, der ved hastigheder over 60 km/t registrerer, hvis bilen overskrider en vognbanelinje uden at blinklyset aktiveres. Sker det, får føreren en advarselslampe i instrumentpanelet samtidig med, at rattet vibrerer. 

2. Slingreadvarsel, der overvåger bilens opførsel mellem vognbanelinjerne. Hvis systemet vurderer, at bilen begynder at slingre, advares føreren af en alarm og advarselslampe. Fungerer ved hastigheder over 60 km/t, og når systemet har "lært", hvordan føreren kører.

Du kan se mere om funktionen af DCBS systemet i denne film:

5 stjerner hos Euro NCAP
Ignis gennemgik en såkaldt Dual Test med og uden sikkerhedspakke hos NCAP. Og resultatet blev offentliggjort i november 2016. 

Her fik Ignis modellen med sikkerhedspakken bestående af nødbremsesystem, vognbaneassistent og slingreadvarsel tildelt de maksimale 5 stjerner. Som den første model i deres "supermini" klasse, der har gennemgået en test ifølge den skærpede 2016 protokol!

 Ncap Logo 350Px

De 5 stjerner er gældende for alle modeller med nødbremsesystem. For facelift Ignis er det derfor samtlige undetagen Club modellen uden AEB. 

Ignis modeller uden pakken har fået 3 stjerner, og den eneste forskel mellem den 3 og 5 stjernede model er pakken med nødbremse og vognbaneassistent. Der er altså ikke tale om, at selve bilen opfører sig dårligere ved en kollisionstest hos Euro NCAP. Husk i øvrigt, at man ikke kan sammenligne resultater fra en test gennemført i 2016 med en model, der er testet tidligere. En 5 eller 4 stjernet model, testet tidligere, vil højst sandsynligt komme ud med 3 eller 4 stjerner i den opdaterede 2016 test.
 

424

FEDT IGNIS UDSTYR

Full LED forlygter
Fra 2020 årgangen er alle Ignis modeller udstyret med LED på både køre-, nær- og fjernlyset inkl. automatisk højdejustering. Også baglygterne er med LED. 

Ignis Front 347 Komp

Auto nærlys og guide-me-lys
Alle Ignis modellerne er forsynet med automatisk nærlys og guide-me-lys, hvor man kan få nærlyset til at forblive tændt, når man forlader bilen, eller det kan tændes, når man er på vej hen mod den. Lyskontakten skal stå i ”Auto”, og systemet aktiveres ved at blinke to gange med det lange lys eller ved et tryk på fjernbetjeningen. En smart feature, der bringer folk sikkert frem og tilbage mellem bilen og hoveddøren – også i mørke. I infodisplayets menu kan man indstille lyset til at være tændt fra 10 til 30 sek.

423

422

 

Flot klimaanlæg
Det fuldautomatiske klimaanlæg i Adventure modellen sidder nærmest som en ekstra lille og moderne konsol på instrumentpanelet. Og de små vippeknapper har en rigtig god og lækker funktion. OBS! Foto viser modellen før facelift med hvidt instrumentpanel nederst.

A C Unit

AllGrip Auto 4WD
Som den ægte SUV Ignis er, fås den selvfølgelig også med 4WD. Systemet hedder AllGrip Auto. Ved almindelig kørsel trækker bilen på forhjulene, men hvis et hjul mister vejgreb, overføres der kræfter til baghjulene for at stabilisere bilen og holde den på rette kurs. Det hele sker automatisk ved hjælp af en viskosekobling og et avanceret styresystem. Har man brug for endnu bedre vejgreb, fx ved igangsætning og kørsel (op til 30 km/t) på meget glat underlag som sne, is eller vådt græs kan føreren tilkoble Grip Control. Det nedbremser et spinnende hjul, så de hjul med bedst vejgreb får tilført endnu mere kraft. 
Desuden er AllGrip Auto systemet forsynet med Hill Hold for bedre igangsætning op ad bakke. Dertil Hill Decent Control, der manuelt kan indkobles ved hastigheder under 25 km/t i 1. og 2. gear for en bedre kontrol af hastigheden ved kraftig nedkørsel i terrænet. 
005

IGNIS KABINE OG BAGAGERUM

Høj siddeposition
Med en frihøjde på hele 18 cm (præcis som en Vitara og S-Cross) er der behagelige og nemme ind- og udgangsforhold i i Ignis. Og med højt placerede sæder får man en dejlig siddeposition, som også er med til at gøre SUV biltypen så populær. Samtidig er bagsædet placeret lidt højere end forsæderne, så hoftepunktet ligger 4 cm højere på bagsædet. En god detalje da det giver børnene bag et bedre udsyn.

Tjek også dørenes åbning. Ikke alene er selve åbningen stor og reel. De fire sidedøre åbner også meget bredt op. Alle dørene har 3 stoppunkter, og bagdørene åbner næsten vinkelret (77 grader).

520

God kabineplads
Når man første gang prøvesidder Ignis, bliver man ret så overrasket over kabinens rummelighed. Både på for- og bagsædet er der god benplads. 

Active og Adventure versionerne (foto) har 2 separate sæder med slide-funktion bag. De er derfor 4-personers, mens Club modellen med almindeligt bagsæde er 5-personers. 

Suzuki Ignis Adventure Kabine

Bagsæde med slide-funktion
En ny og meget anvendelig produktfordel er det nye bagsædearrangement med såkaldt "slide"-funktion. Her kan de to separate sæder - uafhængig af hinanden - justeres i længderetningen med hele 16,5 cm. Det foregår nemt med et lille greb, og det kan både gøres fra bagagerummet (på ryglænet) og fra kabinen (under sædet). Dermed kan kunden optimere pladsen i bagagerummet eller benpladsen på bagsædet alt efter behov. Det giver ekstra fleksibilitet og anvendelighed i det daglige. Desuden kan selve ryglænet justeres fremad i 5 "hak" for lidt bedre plads i bagagerummet, selvom bagsædet er i brug.

Slide-funktionen med 50/50 split og plads til 2 personer på bagsædet er standard i Active og Adventure modellerne, mens Club modellen har almindeligt 60/40 splitbagsæde med plads til 3 personer. OBS! Foto viser modellen før facelift i 2020 med hvide dørsider/instrumentbord.

136 1  

Rummeligt bagagerum
Bagagerummet er rummeligt og reelt udformet. Selve volumen varierer afhængig af variant. Club modellen har en VDA volumen på flotte 267 liter, Active og Adventure på 260 til hele 373 liter (større end Baleno) afhængig af sædets position, mens modellen med 4WD har fra 204 til ca. 292 liter. 

 

Club

Active og
Adventure
Active 
AllGrip  
VDA liter, minimum     267   260-373  204-292 
VDA liter med nedfældet bagsæde     501      504    490
Max. bagagerumsvolumen  1.097   1.100   1.086

MULTIMEDIECENTER OG RADIO

Multimediesystem i 2. generation
Active og Adventure versionerne er forsynet med en ny generation af Suzukis multimediesystem. Designmæssigt ligner den nærmest en "iPad" i den nye Ignis. Den 7" trykfølsomme farveskærm er den samme, som vi kender fra de andre modeller. Den er ratbetjent, har Bluetooth, USB og Aux indgang, bakkamera, og så er den nem at betjene. Selv med handsker på er det muligt at vælge mellem alle funktionerne.

Det vigtigste nye i 2. generations systemet er:

  • Radioenheden er nu med DAB+ og kan derfor modtage de digitale stationer. Der er endnu ikke truffet en beslutning om slukningen af FM signalet i Danmark. Men med den nye enhed er kunden fremtidssikret og kan både lytte til de gode gamle analoge kanaler og de nye digtitale som fx P5, P6 Beat, P7 Mix osv. Bilen er udstyret med en dobbelt tagantenne.
  • Det er nu muligt at vælge dansk i opsætningen af enheden. Så bliver alle menuer og punkter vist på dansk. En mulighed vi og kunderne virkelig vil værdsætte. Også navigationen i Adventure modellen vil tale dansk.
  • Udover Apple CarPlay, der kan bruges af iPhone brugere (og Mirror Link som aldrig rigtigt slog igennem), er det nye system forberedt for Android Auto, der er en ny platform til glæde for brugerne af Android baserede smartphones som fx Samsung, HTC, LG, Sony og Huwaii. Platformen er nu tilgængelig for de nyeste Android telefoner i Danmark. 

 Suzuki Ignis Multi

Ny ratbetjening
Ratkontakterne har fået en opdatering med nyt design og nye kontakter. 

  • Med den nye vippekontakt i radiobetjeningen til venstre styres volumen op/ned. Og ved at trykke på den skiftes mellem de forskellige funktioner. Pileknapperne er til skift mellem radiostationerne.
  • "Info" knappen til venstre er også ny. Her kan man skifte visningen i informationsdisplayet. Fx mellem forbrug, kørte km, range osv. Stilk-kontakterne i instrumenthuset er væk.
  • Til højre styres fartpiloten (Adventure). Også her er der en ny vippekontakt i midten. Her styrer man den valgte hastighed, og det er også her, man "resumer" efter stop.

Ratkontakterb

  

Radio med CD i Club
Ignis i Club udgave er forsynet med en cd-radio. Den kan også betjenes fra rattet, har Bluetooth funktion samt USB og Aux indgang. Og fra facelift også DAB+.


Standard Radio